..  St.-Jozef Groenstraat
 

Welkom in de eerste kleuterklas B van juf Erika

De klas van Nijntje

 

Wie zit er in onze klas ?

8 meisjes :
Kira, Medina, Maïssa, Meïssa, Clara, Ida, Cloë, Lya,

13 jongens :
Eliot, Samy, Imran, Tibo, Miguël, Samet, Ryan, Mathias, Vic, Daan, Amin, Uriël, Yusuf

Algemeen weekoverzicht : vaste momenten,  

onthaalliedjes en versjes

 

Maandag
Tiktak met 1KA

Dinsdag
Turnen met juf Kiani

Woensdag

Poppenkast met 1 KA

Donderdag
Turnen met meester Lenny

 wiskunde - activiteiten

Vrijdag
Taalactiviteiten

 

 

Goeiemorgen liedje

Handjes zwaaien heen en weer

goedemorgen hier ben ik weer

sta maar recht en draai eens rond

stamp met de voeten op de grond.

Al goed wakker ? ..... welkom in de klas.

2x

 

 

Dagen van de week

Maandag kijk ik naar de maan

Dinsdag zie ik een dino gaan

Woensdag is van woef waf hond

Donderdag komt de donder rond

Vrijdag wil mijn vriendje komen

Zaterdag zaag ik honderd bomen

Zondag zit ik in de zon

en de week is om

 

Weerversje

Het weer, het weer

verandert altijd weer.

Zon of regen

wind of storm

Het weer, het weer

verandert altijd weer

 

Liedje voor het gebed

Lieve Jezus, ik maak het stil

omdat ik met je praten wil.

Ik zet de deur van mijn hartje open

'k vertel je wat ik voel

want jij weet wat ik bedoel.

 

Liedje na het gebed

Dank je lieve Jezus

jij luistert naar mij

en dat maakt me blij

 

Wat brengt je kleuter mee in zijn/haar boekentas ?

- het heen en weer mapje

- 1 stuk fruit (geschild en in stukjes)   of boterham voor tijdens de speeltijd + water in een drinkbus

- brooddoos + eventueel een koek voor na het eten + water in een drinkbus

 

Heb je een vraag of mededeling voor mij ? 
Aarzel niet om me voor of na school aan te spreken
of schrijf je vraag of mededeling op een briefje en steek het in het heen en weer mapje van je zoon/dochter
of stuur me een mailtje : erika.porrez@kov.be
Juf Erika

 






Week 32 en 33 : Paasvakantie







Week 31 : Allerlei soorten eitjes - Het is bijna Pasen  (vervolg)

Wat hebben we gedaan ?

- we prikken de oren van onze paashaas

- we knippen de snorharen

- we tellen 2 wattenbolletjes voor de neus

- aanleren versje

- zorgwerking taal : verder inoefenen van de themawoordenschat of

  luisteren naar een verhaal, vraagjes beantwoorden en het verhaal zelf

  verder verzinnen

- zorgwerking wiskunde : de begrippen kort en lang lijfelijk ervaren of

  met concrete voorwerpen of voorwerpen seriëren van kort naar lang

  en patronen rijgen

- Paasviering

- paaseitjes rapen

- paasfeestje met 1KA

- maak het eitje zoals op het kaartje staat

- zoek de eitjes die hetzelfde klinken

- verrsier het ei

- leg de eitjes op de juite plaats



Verrijkte hoeken :

zie vorige week




Jarigen deze week

26/03 : Medina


31/03 : Chloë








Week 30 : Allerlei soorten eitjes - Het is bijna Pasen

Wat hebben we gedaan ?

- filmpje schooltv : kip - ei - kuiken

- waarneming verschillende soorten eieren

- versiering paastak

- eitjes mzken met verf en een pureestamper

- liedje aanleren : het ei

- zorgwerking taal : aanleren woordenschat van het thema of verhaal

  beluisteren, vraagjes beantwoorden en in logische volgorde leggen

- zorgwerking wiskunde : akoestisch tellen tot en met drie en tegelijkertijd

  springen, telwelspel tot en met 10 afhankelijk van wie tot waar resultatief

  kan tellen

- een ei voorzien van verwijderbare taper versieren met krijt en water

- we starten aan ons paasmandje : we rollen met knikkers door de verf

- eitjes sorteren in de juiste pot

- in een groot eierkarton de eitjes (pomponnetjes) met een pincet op de

  juiste plaats leggen

- Wat hoort bij het kuiken - wat bij de paashaas ?




Verrijkte hoeken

- prentenboeken in het thema

- maïsbak aangevuld met eitjes

- powerpoint met de woorden in het thema

- taalhoek met woordkaarten


Klik hier voor het fotoboek thema eitjes - Pasen

 



Week 29 : De boerderij (vervolg)

Wat hebben we gedaan ?

- we maken een 3D-boerderijdiertje met een kaasdoosje : lijfje schilderen,

  het hoofdje stempelen met een wattenstaafje, pootjes knippen uit gekleurd

  papier

- introductie telwelspel

- liedje : vies, klein varkentje

- zoek de juiste schaduw van de boerderijdieren

- met grote strijkparels de dieren en een tractor leggen

- aan de hand van opdrachtkaartjes de dieren juist stapelen

- zoek het juiste dier aan de hand van prenten van de oren en de staart

- uitstap naar de boerderij

- op een lijn knippen tot aan het boederijdier


Verrijkte hoeken

- idem week ervoor

+

- maïsbak met trechters en potjes

- een houten koe om te melken


Klik hier voor het fotoboek op uitstap naar de boerderij


Jarige deze week

18/03 : Kira





Week 28 :  De boerderij


Wat hebben we gedaan ?

- we stempelen met een vork het hooi op de aanhangwagen van de tractor

- liedje aanleren : de boerderij

- met een tractor de lijnen volgen

- toneelvoorstelling Vroemmm in het CC het Bolwerk

- woensdag : geen school

- zorgwerking wiskunde : ruimtelijke begrippen lijfelijk inoefenen of

  met concrete voorwerpen

- zorgwerking taal : woorden in het thema of een verhaal

- de dieren bij de juiste prent plaatsen

- zoek het juiste babydier


Verrijkte hoeken

- tractors in de autohoek

- zandbak met boerderijdieren, nadien een aparte hoek met de dieren

  en tractors in de zandbak

- prentenboeken in het thema

- powerpoint met de themawoorden

- themaprenten in de taalhoek


Klik hier voor het fotoboek  thema de boerderij







Week 27 : Mijn zintuigen (vervolg)


Wat hebben we gedaan ?

- regenbuis vullen : extra oefenen van de begrippen vol en leeg

- liedje : hoofd, schouders, knie en teen

workshop muziek : rommelen en trommelen

- regenbuis schilderen

- blote voetenpad

- smaakt het zout, zuur, bitter of zoet ?

- we werken in groepjes voor de begrippen groot en klein.

        - 1 groepje gooit met de dobbelsteen en neemt het grote of kleine

           voorwerp afhankelijk van welk prentje er vanboven ligt,

        - een ander groepje seriëert 3 voorwerpen van groot naar klein,

        - nog een ander groepje seriëert 5 voorwerpen

- de verschillende lichaamsdelen benoemen en aanduiden  (hoofd, oog,

  mond, oor, neus, hand,  haar, been, knie, voet, teen, buik, rug, arm, vinger,

  duim)

- Wat hoor ik ? Zoek hetzelfde geluid en tracht de twee kokertjes bij de juiste

  prent te zetten

- voelballonnen : leg de ballon bij de juiste prent

- Kan je het speelgoed vinden ? Zoek de voorwerpen in de voeldoos en leg ze

  bij het juiste prentje.


Verrijkte hoeken :

- prentenboeken in het thema

- in onze ontdekbak liggen verschillende soorten pasta, potjes, schepjes  en

  kartonnen kokers

- Mr Potato : ogen, neus, mond, oren  en handen  op de juiste plaats steken

- met plasticine de ogen, neus, mond en oren maken en op de juiste plaats

  leggen

- powerpoint met de themawoorden








Week 26 : Mijn zintuigen

Wat hebben we gedaan ?

- overlopen van de themawoorden

- de vasten is begonnen...

- het lijfje van een vlinder maken door een flesje te vullen en er crêpepapier

  bij te doen

- liedje  : mijn lijf

- schilder- vouwtechniek voor de vleugels van de vlinder

- we tekenen een kindje (maandelijkse opvolging)

- we maken een geurschilderij met kruiden

- ruimtelijke begrippen lichamelijk ervaren (op, onder, boven, voor, achter,

  in,  uit, ver, dicht, eerste, laatste)

- taalspel met de woorden in het thema en aanduiden op ons eigen lichaam

- ontdekdoos rons zien

- Kijkspel met kokers

- Wat ruik ik ? Zet het potje bij de juiste prent.



Verrijkte hoeken

- prentenboeken in het thema

- verschillende soorten pasta , potjes, schepjes en kartonnen kokers  in de

  ontdekbak

- Mr Potato : ogen, neus, mond, oren en handen op de juiste plaats steken

- met plasticine de ogen, neus, mond en oren maken en op de juiste plaats

  leggen

- powerpoint met de themawoorden


Klik hier voor het fotoboek thema mijn zintuigen


Jarigen deze week :

19/02 : Yusuf



24/02 : Lya






Week 25 : Krokusvakantie






Week 24 : Carnaval

Wat hebben we gedaan ?

- we schilderen een kartonnen soepbord als basis voor onze clownhoed

- liedje carnaval

- we decoreren ons hoedje verder met confetti (vingerafdrukken van verf) en kiezen de kleur van ons froezelpapier

- we versieren een das door reepjes papier in stukjes te knippen

- we vullen flesjes confetti en spelen met de begrippen : vol - leeg - halfvol - een beetje confetti, bijna vol

- modeshow met 1KA en de peuterklassen

- taalspel met de themawoorden

- we dansen en smullen pannenkoeken samen met 1KA en de peuterklassen

- zoek de juiste hoed

- leg de juiste vorm bij de juiste clown

- leg met een pincet de jongleerballen (pompons) op de juiste plaats

- wat hoort bij wie ? Attributen bij het juiste personage leggen (brandweerman, piraat, indiaan, brandweerman)

- zoekplaten carnaval

- figuren bij elkaar puzzelen

- aan de hand van twee kenmerken de juiste clown zoeken


Verrijkte hoeken

- ontdekbak met confetti,flesjes en potjes

- boeken in het thema

- powerpoint met themawoorden

- woordkaartjes in de taalhoek

- verkleedkledij werd niet gelegd omwille van luizen in de klas


Jarige deze week :

12/02  (gevierd op 9/02) : Maïssa



Klik hier voor het fotoboek thema carnaval





Week 23 : ballen

Wat hebben we gedaan ?

- waarneming van verschillende ballen

- begrip groot en klein aanleren door grote en kleine ballen in de juiste gaten te steken en telkens te benoemen of de bal groot of klein is

- aanleren versje : mijn nieuwe bal

- een bal verven door een grote en een kleine knikker te laten rollen door de verf

- zoek de juiste bal

- verschillende voorwerpen sorteren : zijn ze rond of niet ?

- ronde afdrukken maken met een kartonnen smalle buis, een bredere koker en een beker

- spel : Wie heeft als eerste zijn buisje gevuld met van elke kleur 1 pompon ? We oefenen de te kennen kleuren door met een kleurendobbelsteen te gooien en de overeenkomstige kleur pompon in het buisje te steken met behulp van een pincet.

De kleuters die de te kennen kleuren al kennen, mogen buisjes met pompons vullen aan de hand van opdrachtkaartjes  (volgens een patroon).

- oefenen van de begrippen rond, rollen en  bal door marsepeinenballetjes te maken en ze door chocoladekorrels te rollen.

- we maken ook nog een knutselwerkje om de zaal te decoreren voor het spaghettifestijn : de oogjes van een clown uitprikken, de hoed stempelen met een kurk en verf (confetti), de strik maken door reepjes papier te knippen en te kleven



Verrijkte hoeken

- boeken in het thema

- ballenbad, mini-basketring , werpspel met kleefballetjes en een zachte bal in de onthaalkring

- in de ontdekbak liggen ballen in allerlei kleuren en formaten, ook brede buizen

- in de zandbak liggen sneeuwbalmakers

- nieuw : powerpoint met themawoorden om te beluisteren en om  de woorden na te zeggen

veters rijgen door ballen

- kleine balletjes door het poortje blazen

- balletjes in gaatjes wippen


Klik hier voor het fotoboek thema ballen






Week 22 : stenen

Deze week nam juf Laura de klas over. Ze stopte echter vroegtijdig haar stage. Hierdoor hebben we op donderdag en vrijdag intensief gepuzzeld zodat we opnieuw enkele puzzeldiploma's konden behalen. Er zijn zelfs al enkele kleuters die puzzels maken tot en met 50 stuks !

We hebben ook een nieuw rekenspel van onze juf uitgetest....


Jarige deze week :

26/01 : Daan






Week 21 : jarig zijn (vervolg)

Wat hebben we gedaan ?

- papier  scheuren en op de ballon kleven

- een cupcake maken met klei, kaarsjes en pareltjes

- leg de juiste ballon bij Anna

- memory Anna is jarig

- meetspel : de juiste vormen op de taart leggen

- we werken voor wiskunde in drie verschillende groepjes : groep 1 : we gooien met twee dobbelstenen (vorm en kleur) en leggen de juiste logiblok op de taart , groep 2 : de juiste kleur (al de te kennen kleuren) spelden op de kleurenkaartjes en de kleuren benoemen, groep 3 : we rollen ballen (rood, geel, groen en blauw),  benoemen de kleur en leggen hem in de juiste mand.

- ook voor taal werken we in 3 groepen :

groep 1: luisteren naar een themaboekje en vragen beantwoorden over het boek, groep 2 : bowlingspel met de woorden van het thema, groep 3 : we maken zelf een boekje door prenten te knippen en te plakken over de praatplaat van vorige week

- we vieren de verjaardag van Nijntje samen met 1KA, ook hun klaspop was jarig.


Verrijkte hoeken

- fijne motoriek : met een pincet de juiste kleur in de bakvorm leggen

- we oefenen het maken van patronen met echte kaarsjes en plasticine

- de ontdekbak bleef staan : de kleuters vonden het geweldig om ballonnen op te blazen

- boeken in het thema

- zandbak met bakvormpjes en kaarsjes

- ook de verjaardagsstoel bleef staan in de poppenhoek

Klik hier voor het fotoboek thema jarig zijn




Week 20 : jarig zijn 

Wat hebben we gedaan ?

- Kringgesprek : Nijntje is volgende week jarig

- aanleren verjaardagsliedjes

- een strook bestempelen met een ballon (basis voor onze kroon)

- een afbeelding van een kroon versieren met een wattenstaafje en verschillende kleuren verf

- een patroon van vlaggen plakken

- knippen van stroken om een slinger te maken

- we werken voor wiskunde in drie verschillende groepjes : 

groep 1 : lijflijk ervaren van de getallen 1, 2 en 3 door evenveel vooruit te springen als de ogen van de dobbelsteen aanwijzen. We tellen luidop mee.

groep 2 :  evenveel kaarsjes op de taart zetten als we gegooid hebben. We gooien met een dobbelsteen tot en met 3.Wie heeft na een tijdje de meeste - minste kaarsjes op zijn taart ?

groep 3 : We gooien met een dobbelsteen tot en met 6. We zetten het juiste kaarsje (getalbeeld) op het juiste stukje taart (cijfer + getalbeeld).

- Ook voor taal werken we in 3 groepen 

groep 1 :  praatplaat :  naar school  : benoemen van verschillende stukjes uit de praatplaat, op zoek gaan naar een aantal voorwerpen in de klas uit de praatplaat en deze benoemen

groep 2 : ganzenbord met een deel van de nieuwe woordenschat thema jarig zijn

groep 3 : ganzenbord met de volledige nieuwe woordenschat thema jarig zijn


Verrijkte hoeken :

- ontdekbak gevuld met ballonnen en pompjes

- zandbak met bakvormpjes en kaarsjes

- in de poppenhoek staat de verjaardagsstoel

- boeken in het thema

- taart van oasis met stokjes als wiek voor de kaars. Strijkkralen om over de wiek te schuiven : oefenen fijne motoriek

- kaartjes met kronen op. We hangen evenveel kralen aan de kaartjes als er kronen op staan.



Week 18 en  19 :  Kerstvakantie  :


                  Prettig Kerstfeest en een gelukkig Nieuwjaar !



Week 17 : Kerstmis en nieuwjaar : 18 - 22 december 2017

Wat hebben we gedaan ?

- we gaan samen naar de kerk : we steken de derde kaars aan

- we herhalen ons nieuwjaarsversje

- we maken een kerstkrans door papier te scheuren en te kleven op een kartonnen bord

- we prikken de strik voor onze kerstkrans

- we knippen rechte stroken papier zodat de juf er een lichtjesslinger van kan maken

- we bakken cakejes voor de warmste week

- sorteerspel kleur en vorm

- we gaan naar de kerk : we steken de vierde kaars aan

- taalspel : de juiste kleur kerstbal in de boom hangen

- Kerstfeestje met 1KA


Verrijkte hoeken

Idem vorige week, als extra :

- met een pincet kerstballen (pomponnetjes) in de kerstboom (dennenappel) hangen

- met legoblokken een kerstboom nalegen

- met strijkkralen kerstfiguren maken

- schaduwspel met kerstattributen

Klik hier voor het fotoboek thema Kerstmis


Jarige deze week :

24/12 : Ryan



Week 16 :  Kerstmis en Nieuwjaar : 11 - 15 december 2017

Wat hebben we gedaan ?

- we gaan samen naar de kerk : we steken de tweede kaars aan

- we leren ons nieuwjaarsversje

- we versieren de kerstboom

- we oefenen onze fijne motoriek door met groen  over een getekende kerstboom te verven

- we schilderen met twee een A3 blad als basis voor ons kerststalletje

- de juf leest het  Kerstverhaal voor

- we stempelen met een kurk kerstballen op onze kerstboom

- we kleuren een prent in van Maria , Jozef en kindje Jezus  + een ster voor ons Kerststalletje

- we oefenen de begrippen  smal en breed door een spel met legoblokken, een dobbelsteen en een prent van een brede en smalle kaars

- taalspelletje : memorie met kerstballen


Verrijkte hoeken :

- prentenboeken in het thema

- kerststal : het kerstverhaal naspelen

- poppenhoek : kerstboom + decoratiemateriaal + kerstmutsen

- in de ontdekbak liggen doorschijnende plastic kerstballen

  met telkens per twee helften een plakfiguur in.

  Doel : kerstballen maken met dezelfde helften  (zintuiglijke ontwikkeling :  

  zoek hetzelfde figuurtje)

- houten bak om te experimenteren met een  magneet, kerstballen en

  kerstbellen. Wat is magnetisch ?

- kerstbelletjes met een pincet in een ijsdoosje leggen (oefenen fijne

   motoriek)



11/12 :  Onverwachte sneeuwpret ....

We maken een sneeuwman met de vrijwilligers van dienst. De anderen doen schrijfdans met juf Kimberly.


    

  




Week 15 : Sint en Piet (vervolg) : 04 - 12 november 2017

Wat hebben we gedaan ?

- start adventsritueel

- dagelijks herhalen dansje en liedje voor de Sint

- een patroon kleven op de band van onze pietenmuts

- korte dwarsknipjes maken in een veer voor op onze pietenmuts

- de Sint komt op bezoek

- spelen met het nieuwe speelgoed van de Sint

- lijfelijk ervaren : wat weegt zwaar - licht ?

- een eerste kennismaking met de weegschaal : wat weegt zwaar - licht ?

- bewegingsspelletje : wanneer is het dag en nacht ?


Verrijkte hoeken

- ontdekbak met pepernoten, potjes en tangen

- boeken in het thema

- het poppenhuis is nog steeds het huis van Sinterklaas

- pakjes gooien in de schoorsteen

- doministeentjes rechtzetten om de Sint naar zijn paard te brengen,

  zwarte Piet naar het dak (oefenen fijne motoriek)

- zet de pietjes bij de juiste schoorsteen (sorteren op kleur)

Klik hier voor het fotoboek van het thema Sint en Piet


Jarige deze week :

07/12 : Vic




Week 14 : Sint en Piet : 27  november -  1 december  2017

Wat hebben we gedaan ?

- We tellen af naar de verjaardag van de Sint

- aanleren dansje voor de Sint

- Kringgesprek : wat doen Sint en Piet ?

- verven van een blik als basis voor het paard

- liedje aanleren voor de Sint

- we prikken de kop van het paard

- knippen van korte stroken voor de staart van het paard

- we scheuren stukjes papier en kleven ze op de muts van zwarte Piet

- we kijken rond in de klas en gaan op zoek naar hoge en lage dingen

- we bouwen hoge en lage torens

- spel : wat is hoog - wat is laag ?

- taalspel : wie heeft als eerste zijn zak gevuld met pepernoten ?


Verrijkte hoeken

- ontdekbak met pepernoten, potjes en tangen

- boeken in het thema

- het poppenhuis is nu het huis van de Sint

- pakjes gooien in de schoorsteen

- we leggen de juiste rekenstaafjes om de schoorsteen te maken

- bij wie hoort wat ?

 





Week 13 : Mijn grootouders : 20  -  24 november 2017

Wat hebben we gedaan ?

- Deze week nam stagiaire Laura de klas over.

- toneel op school : Lotta de slodderkip

- de grootouders kwamen op bezoek


Klik hier voor het fotoboek van het thema mijn grootouders





Week 12 : Kijk wat ik al kan : 13 - 17 november 2017 (vervolg)

Wat hebben we gedaan ?

- lichamelijk ervaren van de volgende ruimtelijke begrippen : op, onder, voor, achter en naast

- we puzzelen verder

- we werken verder aan onze geschenkjes voor oma en opa

- we leren onze handen wassen

- we leren onze neus snuiten

- we tellen tot 3 of verder

- we spelen een telspel





Week 11: Kijk, wat ik al kan : 6-10 november 2017

Wat hebben we gedaan ?

- liedje : oma en opa

- we leren onze jas aan- en uitdoen, vastdoen,  aan de kapstok hangen

- we knippen stukjes papier en versieren een jas

- we spelen een kleurenspel

- we maken een appel voor oma en opa

- we puzzelen zo veel mogelijk

- we prikken een hartje en een bloem voor het kaartje van oma en opa





Week 10 : Herfstvakantie




Week 9 : Het is herfst (vervolg) : 23 - 27 oktober 2017

Wat hebben we gedaan ?

- Prikken van de nerven van het blad
- liedje de herfst is weer gekomen
- kleuren van een koffiefilter in de herfstkleuren en dan met water besproeien
- egeltelspel
- zoek de twee helften bij elkaar
- toastjes maken van smeerkaas en okkernoten en samen opeten met 1KA
- we tekenen een kindje

Verrijkte hoeken

- leg de diertjes op de juiste plaats
- prik de rozijntjes op de egel
- leg de figuren na
- eikels rollen naar het huisje
- ontdekbak met herfstvruchten, doosjes en grijptangen

Klik hier voor het fotoboek van het thema Het is herfst


Jarigen deze week :

25/10 : Ida


Maher






Week 8 : Het is herfst : 16 - 20 oktober 2017

Wat hebben we gedaan ?

- herfstwandeling met de ganse kleuterschool
- waarnemen van het gevonden herfstmateriaal
- filmpje schooltv: honderdduizend blaadjes
- met herfstkleuren verven op bubbeltjesplastic en dan een afdruk maken op wit tekenpapier (kruin van de boom)
- liedje blaadjes rood en blaadjes geel
- we verven de stam van de boom
- muzikaal verhaal
- telspel met kastanjes
- taalspelletje : wat is er weg ?
- patronen maken met paddestoelen

Verrijkte hoeken :

- eikels rollen naar het huisje
- ontdekbak met herfstvruchten, doosjes en grijptangen
- zoek de juiste schaduw van het herfstmateriaal
- herfstpuzzel

Klik hier voor het fotoboek van de herfstwandeling





Week 7 : vlekken (vervolg) : 9 - 13 oktober 2017

Wat hebben we gedaan ?

- liedje : spitter spetter spat
- sporen maken met verf en allerlei materiaal
- vlekken blazen met waterverf en een rietje
- bewegingsverhaal met washandjes
- waarneming van verschillende vlekken
- spel : waar is de vlek ? Vlekken zoeken en verzamelen
- zoek de juiste vlek bij de koe
- kleurenspel
- spel gevlekte dieren

Klik hier voor het fotoboek van het thema vlekken


Jarigen deze week :

13/10 : Imran




Week 6 : vlekken : 2 – 6 oktober 2017

Wat hebben we gedaan ?

Versje:  rode stippen

Vlekkenkunst : scheerschuim en verf

De klaspop heeft allemaal rode vlekjes

-  We stempelen vlekken met een wattenstaafje

-  Mijn knikker maakt vlekken

Vlekken maken en nadien uitwassen

-  Gezelschapsspel met gevlekte dieren

-  kleurenspel





Week 5 : het lelijke eendje (vervolg) : 25 – 29 september 2017

Wat hebben we gedaan ?

-  Schilderen met eendjes (gras)

-  kindtekening

-  versje : eendjes

-  Evolutie inkleuren

Eendje prikken voor in de vijver

-  Bewegingsverhaal gekke geppie gans

-  Gevoelens : blij – bang – boos – verdrietig uitbeelden + koppelen aan situaties

-  Telspel met eendjes

-  Taalspel : woordkaartjes vissen en benoemen



Verrijkte hoeken :

- Boeken in het thema

- Kralenplank eendjes

- Schaduw bij het juiste eendje zoeken

- Zet de juiste eendjes in de vijver

- Eendjes sorteren per kleur

- Spelen met eendjes



Klik hier voor het fotoboek van het thema het lelijke eendje




Week 4 : het lelijke eendje : 18 – 22 september 2017

Wat hebben we gedaan ?

- Verhaal : het lelijke eendje

- Schilderen met veren (vijver)

- Liedje : alle eendjes zwemmen in het water

- Evolutie inkleuren

- Hoe ziet een eend er uit ?

- Eendjes maken van wc-rolletjes

- Welke dieren leven er nog in de vijver ?

- Telspel met eendjes

- Taalspel : woordkaartjes vissen en benoemen


Verrijkte hoeken :

- Boeken in het thema

- Kralenplank eendjes

- Schaduw bij het juiste eendje zoeken

- Zet de juiste eendjes in de vijver

- Eendjes sorteren per kleur

- Spelen met eendjes

 

Jarigen deze week :

19/09 : Miguel Mellaerts




Week 3 : Terug naar school (vervolg) : 11- 15 september 2017

Wat hebben we gedaan ?

- We verven een eierkarton als basis voor ons vriendje

- Versje : allemaal vriendjes

- We maken slingers voor benen van ons vriendje

- Waarneming van elkaar

- We tekenen de ogen, neus en mond van ons vriendje

- Oefenen van de begrippen kort en lang in kleine groepjes

- Vliegenmepperspel om de themawoorden in te oefenen

- Boeken in het thema


Klik hier voor het fotoboek van het thema terug naar school.



Jarigen deze week

9/09 : Uriël Tebeu




Week 2  : Terug naar school : 4 – 8 september 2017

Wat hebben we gedaan ?

- De regels van de klas ontdekken

- Ruimtelijk ervaren van de begrippen op, naast, boven en onder in kleine groepjes

- Liedje : zwaaien, zwaaien

- Waarneming van verschillende boekentassen

- Stempelen op, boven, onder en naast de boekentas

- Welke boekentas is weg ?

- Strookjes papier scheuren en kleven  op ons symbooltje

- Een lotto van de symbolen uit de klas

- Boeken in het thema

 

Jarigen deze week

7/9 : Amin El Abdi





Week 1 : Welkom in de klas : 1 september 2017

- Kennismaken met de juf en de andere kleuters
- De nieuwe klas verkennen
- Nijntje kleuren voor op het venster