..  St.-Jozef Groenstraat
 

Welkom in de eerste kleuterklas B van juf Erika

De klas van Nijntje

 

Wie zit er in onze klas ?

8 meisjes :
Kira, Medina, Maïssa, Meïssa, Clara, Ida, Cloë, Lya,

13 jongens :
Eliot, Samy, Imran, Tibo, Miguël, Samet, Ryan, Mathias, Vic, Daan, Amin, Uriël, Yusuf

Algemeen weekoverzicht : vaste momenten,  

onthaalliedjes en versjes

 

Maandag
Tiktak met 1KA

Dinsdag
Turnen met juf Kiani

Woensdag

Poppenkast met 1 KA

Donderdag
Turnen met meester Lenny

 wiskunde - activiteiten

Vrijdag
Taalactiviteiten

 

 

Goeiemorgen liedje

Handjes zwaaien heen en weer

goedemorgen hier ben ik weer

sta maar recht en draai eens rond

stamp met de voeten op de grond.

Al goed wakker ? ..... welkom in de klas.

2x

 

 

Dagen van de week

Maandag kijk ik naar de maan

Dinsdag zie ik een dino gaan

Woensdag is van woef waf hond

Donderdag komt de donder rond

Vrijdag wil mijn vriendje komen

Zaterdag zaag ik honderd bomen

Zondag zit ik in de zon

en de week is om

 

Weerversje

Het weer, het weer

verandert altijd weer.

Zon of regen

wind of storm

Het weer, het weer

verandert altijd weer

 

Liedje voor het gebed

Lieve Jezus, ik maak het stil

omdat ik met je praten wil.

Ik zet de deur van mijn hartje open

'k vertel je wat ik voel

want jij weet wat ik bedoel.

 

Liedje na het gebed

Dank je lieve Jezus

jij luistert naar mij

en dat maakt me blij

 

Wat brengt je kleuter mee in zijn/haar boekentas ?

- het heen en weer mapje

- 1 stuk fruit (geschild en in stukjes)   of boterham voor tijdens de speeltijd + water in een drinkbus

- brooddoos + eventueel een koek voor na het eten + water in een drinkbus

 

Heb je een vraag of mededeling voor mij ? 
Aarzel niet om me voor of na school aan te spreken
of schrijf je vraag of mededeling op een briefje en steek het in het heen en weer mapje van je zoon/dochter
of stuur me een mailtje : erika.porrez@kov.be
Juf Erika

 

 

 

 



 

Week 20 : jarig zijn 

Wat hebben we gedaan ?

- Kringgesprek : Nijntje is volgende week jarig

- aanleren verjaardagsliedjes

- een strook bestempelen met een ballon (basis voor onze kroon)

- een afbeelding van een kroon versieren met een wattenstaafje en verschillende kleuren verf

- een patroon van vlaggen plakken

- knippen van stroken om een slinger te maken

- we werken voor wiskunde in drie verschillende groepjes : 

groep 1 : lijflijk ervaren van de getallen 1, 2 en 3 door evenveel vooruit te springen als de ogen van de dobbelsteen aanwijzen. We tellen luidop mee.

groep 2 :  evenveel kaarsjes op de taart zetten als we gegooid hebben. We gooien met een dobbelsteen tot en met 3.Wie heeft na een tijdje de meeste - minste kaarsjes op zijn taart ?

groep 3 : We gooien met een dobbelsteen tot en met 6. We zetten het juiste kaarsje (getalbeeld) op het juiste stukje taart (cijfer + getalbeeld).

- Ook voor taal werken we in 3 groepen 

groep 1 :  praatplaat :  naar school  : benoemen van verschillende stukjes uit de praatplaat, op zoek gaan naar een aantal voorwerpen in de klas uit de praatplaat en deze benoemen

groep 2 : ganzenbord met een deel van de nieuwe woordenschat thema jarig zijn

groep 3 : ganzenbord met de volledige nieuwe woordenschat thema jarig zijn

 

Verrijkte hoeken :

- ontdekbak gevuld met ballonnen en pompjes

- zandbak met bakvormpjes en kaarsjes

- in de poppenhoek staat de verjaardagsstoel

- boeken in het thema

- taart van oasis met stokjes als wiek voor de kaars. Strijkkralen om over de wiek te schuiven : oefenen fijne motoriek

- kaartjes met kronen op. We hangen evenveel kralen aan de kaartjes als er kronen op staan.


 

Week 18 en  19 :  Kerstvakantie  :

 

                  Prettig Kerstfeest en een gelukkig Nieuwjaar !


 

Week 17 : Kerstmis en nieuwjaar : 18 - 22 december 2017

Wat hebben we gedaan ?

- we gaan samen naar de kerk : we steken de derde kaars aan

- we herhalen ons nieuwjaarsversje

- we maken een kerstkrans door papier te scheuren en te kleven op een kartonnen bord

- we prikken de strik voor onze kerstkrans

- we knippen rechte stroken papier zodat de juf er een lichtjesslinger van kan maken

- we bakken cakejes voor de warmste week

- sorteerspel kleur en vorm

- we gaan naar de kerk : we steken de vierde kaars aan

- taalspel : de juiste kleur kerstbal in de boom hangen

- Kerstfeestje met 1KA


Verrijkte hoeken

Idem vorige week, als extra :

- met een pincet kerstballen (pomponnetjes) in de kerstboom (dennenappel) hangen

- met legoblokken een kerstboom nalegen

- met strijkkralen kerstfiguren maken

- schaduwspel met kerstattributen

Klik hier voor het fotoboek thema Kerstmis

 

Jarige deze week :

24/12 : Ryan


 

Week 16 :  Kerstmis en Nieuwjaar : 11 - 15 december 2017

Wat hebben we gedaan ?

- we gaan samen naar de kerk : we steken de tweede kaars aan

- we leren ons nieuwjaarsversje

- we versieren de kerstboom

- we oefenen onze fijne motoriek door met groen  over een getekende kerstboom te verven

- we schilderen met twee een A3 blad als basis voor ons kerststalletje

- de juf leest het  Kerstverhaal voor

- we stempelen met een kurk kerstballen op onze kerstboom

- we kleuren een prent in van Maria , Jozef en kindje Jezus  + een ster voor ons Kerststalletje

- we oefenen de begrippen  smal en breed door een spel met legoblokken, een dobbelsteen en een prent van een brede en smalle kaars

- taalspelletje : memorie met kerstballen

 

Verrijkte hoeken :

- prentenboeken in het thema

- kerststal : het kerstverhaal naspelen

- poppenhoek : kerstboom + decoratiemateriaal + kerstmutsen

- in de ontdekbak liggen doorschijnende plastic kerstballen

  met telkens per twee helften een plakfiguur in.

  Doel : kerstballen maken met dezelfde helften  (zintuiglijke ontwikkeling :  

  zoek hetzelfde figuurtje)

- houten bak om te experimenteren met een  magneet, kerstballen en

  kerstbellen. Wat is magnetisch ?

- kerstbelletjes met een pincet in een ijsdoosje leggen (oefenen fijne

   motoriek)


 

11/12 :  Onverwachte sneeuwpret ....

We maken een sneeuwman met de vrijwilligers van dienst. De anderen doen schrijfdans met juf Kimberly.

 

    

  

 


 

Week 15 : Sint en Piet (vervolg) : 04 - 12 november 2017

Wat hebben we gedaan ?

- start adventsritueel

- dagelijks herhalen dansje en liedje voor de Sint

- een patroon kleven op de band van onze pietenmuts

- korte dwarsknipjes maken in een veer voor op onze pietenmuts

- de Sint komt op bezoek

- spelen met het nieuwe speelgoed van de Sint

- lijfelijk ervaren : wat weegt zwaar - licht ?

- een eerste kennismaking met de weegschaal : wat weegt zwaar - licht ?

- bewegingsspelletje : wanneer is het dag en nacht ?


Verrijkte hoeken

- ontdekbak met pepernoten, potjes en tangen

- boeken in het thema

- het poppenhuis is nog steeds het huis van Sinterklaas

- pakjes gooien in de schoorsteen

- doministeentjes rechtzetten om de Sint naar zijn paard te brengen,

  zwarte Piet naar het dak (oefenen fijne motoriek)

- zet de pietjes bij de juiste schoorsteen (sorteren op kleur)

Klik hier voor het fotoboek van het thema Sint en Piet

 

Jarige deze week :

07/12 : Vic



 

Week 14 : Sint en Piet : 27  november -  1 december  2017

Wat hebben we gedaan ?

- We tellen af naar de verjaardag van de Sint

- aanleren dansje voor de Sint

- Kringgesprek : wat doen Sint en Piet ?

- verven van een blik als basis voor het paard

- liedje aanleren voor de Sint

- we prikken de kop van het paard

- knippen van korte stroken voor de staart van het paard

- we scheuren stukjes papier en kleven ze op de muts van zwarte Piet

- we kijken rond in de klas en gaan op zoek naar hoge en lage dingen

- we bouwen hoge en lage torens

- spel : wat is hoog - wat is laag ?

- taalspel : wie heeft als eerste zijn zak gevuld met pepernoten ?


Verrijkte hoeken

- ontdekbak met pepernoten, potjes en tangen

- boeken in het thema

- het poppenhuis is nu het huis van de Sint

- pakjes gooien in de schoorsteen

- we leggen de juiste rekenstaafjes om de schoorsteen te maken

- bij wie hoort wat ?

 

 


 

 

Week 13 : Mijn grootouders : 20  -  24 november 2017

Wat hebben we gedaan ?

- Deze week nam stagiaire Laura de klas over.

- toneel op school : Lotta de slodderkip

- de grootouders kwamen op bezoek


Klik hier voor het fotoboek van het thema mijn grootouders

 



 

Week 12 : Kijk wat ik al kan : 13 - 17 november 2017 (vervolg)

Wat hebben we gedaan ?

- lichamelijk ervaren van de volgende ruimtelijke begrippen : op, onder, voor, achter en naast

- we puzzelen verder

- we werken verder aan onze geschenkjes voor oma en opa

- we leren onze handen wassen

- we leren onze neus snuiten

- we tellen tot 3 of verder

- we spelen een telspel

 

 



Week 11: Kijk, wat ik al kan : 6-10 november 2017

Wat hebben we gedaan ?

- liedje : oma en opa

- we leren onze jas aan- en uitdoen, vastdoen,  aan de kapstok hangen

- we knippen stukjes papier en versieren een jas

- we spelen een kleurenspel

- we maken een appel voor oma en opa

- we puzzelen zo veel mogelijk

- we prikken een hartje en een bloem voor het kaartje van oma en opa

 

 


 

Week 10 : Herfstvakantie

 



Week 9 : Het is herfst (vervolg) : 23 - 27 oktober 2017

Wat hebben we gedaan ?

- Prikken van de nerven van het blad
- liedje de herfst is weer gekomen
- kleuren van een koffiefilter in de herfstkleuren en dan met water besproeien
- egeltelspel
- zoek de twee helften bij elkaar
- toastjes maken van smeerkaas en okkernoten en samen opeten met 1KA
- we tekenen een kindje

Verrijkte hoeken

- leg de diertjes op de juiste plaats
- prik de rozijntjes op de egel
- leg de figuren na
- eikels rollen naar het huisje
- ontdekbak met herfstvruchten, doosjes en grijptangen

Klik hier voor het fotoboek van het thema Het is herfst

 

Jarigen deze week :

25/10 : Ida

 

Maher

 

 



 

Week 8 : Het is herfst : 16 - 20 oktober 2017

Wat hebben we gedaan ?

- herfstwandeling met de ganse kleuterschool
- waarnemen van het gevonden herfstmateriaal
- filmpje schooltv: honderdduizend blaadjes
- met herfstkleuren verven op bubbeltjesplastic en dan een afdruk maken op wit tekenpapier (kruin van de boom)
- liedje blaadjes rood en blaadjes geel
- we verven de stam van de boom
- muzikaal verhaal
- telspel met kastanjes
- taalspelletje : wat is er weg ?
- patronen maken met paddestoelen

Verrijkte hoeken :

- eikels rollen naar het huisje
- ontdekbak met herfstvruchten, doosjes en grijptangen
- zoek de juiste schaduw van het herfstmateriaal
- herfstpuzzel

Klik hier voor het fotoboek van de herfstwandeling




 

Week 7 : vlekken (vervolg) : 9 - 13 oktober 2017

Wat hebben we gedaan ?

- liedje : spitter spetter spat
- sporen maken met verf en allerlei materiaal
- vlekken blazen met waterverf en een rietje
- bewegingsverhaal met washandjes
- waarneming van verschillende vlekken
- spel : waar is de vlek ? Vlekken zoeken en verzamelen
- zoek de juiste vlek bij de koe
- kleurenspel
- spel gevlekte dieren

Klik hier voor het fotoboek van het thema vlekken


Jarigen deze week :

13/10 : Imran

 


 

Week 6 : vlekken : 2 – 6 oktober 2017

Wat hebben we gedaan ?

Versje:  rode stippen

Vlekkenkunst : scheerschuim en verf

De klaspop heeft allemaal rode vlekjes

-  We stempelen vlekken met een wattenstaafje

-  Mijn knikker maakt vlekken

Vlekken maken en nadien uitwassen

-  Gezelschapsspel met gevlekte dieren

-  kleurenspel


 


 

Week 5 : het lelijke eendje (vervolg) : 25 – 29 september 2017

Wat hebben we gedaan ?

-  Schilderen met eendjes (gras)

-  kindtekening

-  versje : eendjes

-  Evolutie inkleuren

Eendje prikken voor in de vijver

-  Bewegingsverhaal gekke geppie gans

-  Gevoelens : blij – bang – boos – verdrietig uitbeelden + koppelen aan situaties

-  Telspel met eendjes

-  Taalspel : woordkaartjes vissen en benoemen



Verrijkte hoeken :

- Boeken in het thema

- Kralenplank eendjes

- Schaduw bij het juiste eendje zoeken

- Zet de juiste eendjes in de vijver

- Eendjes sorteren per kleur

- Spelen met eendjes



Klik hier voor het fotoboek van het thema het lelijke eendje

 


 

Week 4 : het lelijke eendje : 18 – 22 september 2017

Wat hebben we gedaan ?

- Verhaal : het lelijke eendje

- Schilderen met veren (vijver)

- Liedje : alle eendjes zwemmen in het water

- Evolutie inkleuren

- Hoe ziet een eend er uit ?

- Eendjes maken van wc-rolletjes

- Welke dieren leven er nog in de vijver ?

- Telspel met eendjes

- Taalspel : woordkaartjes vissen en benoemen

 

Verrijkte hoeken :

- Boeken in het thema

- Kralenplank eendjes

- Schaduw bij het juiste eendje zoeken

- Zet de juiste eendjes in de vijver

- Eendjes sorteren per kleur

- Spelen met eendjes

 

Jarigen deze week :

19/09 : Miguel Mellaerts

 


 

Week 3 : Terug naar school (vervolg) : 11- 15 september 2017

Wat hebben we gedaan ?

- We verven een eierkarton als basis voor ons vriendje

- Versje : allemaal vriendjes

- We maken slingers voor benen van ons vriendje

- Waarneming van elkaar

- We tekenen de ogen, neus en mond van ons vriendje

- Oefenen van de begrippen kort en lang in kleine groepjes

- Vliegenmepperspel om de themawoorden in te oefenen

- Boeken in het thema


Klik hier voor het fotoboek van het thema terug naar school.



Jarigen deze week

9/09 : Uriël Tebeu

 


 

Week 2  : Terug naar school : 4 – 8 september 2017

Wat hebben we gedaan ?

- De regels van de klas ontdekken

- Ruimtelijk ervaren van de begrippen op, naast, boven en onder in kleine groepjes

- Liedje : zwaaien, zwaaien

- Waarneming van verschillende boekentassen

- Stempelen op, boven, onder en naast de boekentas

- Welke boekentas is weg ?

- Strookjes papier scheuren en kleven  op ons symbooltje

- Een lotto van de symbolen uit de klas

- Boeken in het thema

 

Jarigen deze week

7/9 : Amin El Abdi


 


 

Week 1 : Welkom in de klas : 1 september 2017

- Kennismaken met de juf en de andere kleuters
- De nieuwe klas verkennen
- Nijntje kleuren voor op het venster