..  St.-Jozef Groenstraat
 

 

 

Welkom op de klaspagina van het eerste leerjaar A van Juf Ursula

 

 

 

27/6/2014

De laatste week van het schooljaar was superleuk!  In de klas mochten we kiezen wat we speelden en dat vonden we heel plezant. Op maandag na de speeltijd vierden we de verjaardag van Nora, zij wordt 7 jaar in de grote vakantie.  In de namiddag speelden we ons eigen WK in het park.  We speelden met groepjes van 4 ieder 2 matchen.  De winaars kregen 3 punten, bij een gelijkspel kreeg ieder 1 punt en de ploeg die verloor kreeg geen punten.  Er werd fijn samengespeeld en er waren na afloop 2 winaars.

Dinsdagvoormiddag oefenden we samen met 1B de liedjes voor de misviering van woensdag. We konden nu de teksten zelf meelezen! Na de speeltijd vierden we de verjaardag van Despina.  Zij wordt 7 jaar in de grote vakantie.  In de namiddag speelden we waterspelletjes en dat was echt wel tof!  Het snoepje met onze mond uit een bakje met water halen was voor sommige geen gemakkelijke opdracht maar iedereen bleef proberen en kreeg uiteindelijk zijn snoepje te pakken.

Donderdag trokken we naar Huizingen voor de sportdag.  In de voormiddag leefden we ons uit in de grote speeltuin en in de namiddag trokken we het bos in voor klim- en klauteropdrachten.  De laatste opdracht met het vlot vonden we best wel spannend.

En dan was het vandaag echt de laatste halve dag in ons klasje.  De juf trakteerde nog op een ijsje voor haar verjaardag.  Zij is jarig in de grote vakantie en nee....haar leeftijd verklappen we niet.  Na nog wat buiten spelen was het dan tijd om afscheid te nemen met een dikke knuffel.  Het was een fijn schooljaar, we hebben heel wat geleerd en leuke dingen gedaan.  Nu kunnen we genieten van een welverdiende vakantie en in september zijn we klaar om van start te gaan in het 2de leerjaar!

Het laatste fotoboek mag best gezien worden.

PRETTIGE VAKANTIE!


 


 

 

20/6/2014

Oef, de proefwerkjes zitten erop!  We hebben deze week echt heel hard gewerkt. Op maandag-, dinsdag-, woensdag- en donderdagvoormiddag concentreerden we ons bij het maken van reken- en taaloefeningen.  Tussendoor kwamen we vertellen over ons lievelingsdier.  Fiene kwam vertellen over de slak en bracht een zelfgemaakt filmpje mee van een turbo-slak uit haar tuin.  Despina vertelde over het paard en had hierover een mooie collage gemaakt.  De walvis was het lievelingsdier van Mohamed-Rida en ook hij had een mooie collage gemaakt.  Karla vertelde over haar poes aan de hand van enkele leuke foto's.  De poes was het lievelingsdier van een aantal kinderen en ook over de leeuw, de hond en de vlinder werd er verteld.  

Op dinsdagnamiddag vierden we de verjaardag van Fatine, zij wordt op 10 juli 8 jaar!  En op donderdagnamiddag was het de beurt aan Fiene om haar verjaardag te vieren, zij wordt 7 jaar op 11 augustus!

Tussendoor begonnen we aan de opruim van onze klas.  We kregen al onze werkboeken van rekenen en taal al mee naar huis.  Volgende week zijn onze werkblaadjes en W.O-boekjes aan de beurt.  We sorteerden ook onze splitskaartjes.

Vandaag was het voor de 2de keer dit schooljaar brandoefening.  We schrokken wel even toen het alarm begonnen te loeien!  Na de brandoefening gingen we voor de laatste keer zwemmen.  We kregen geen les meer maar mochten spelen.  Net voor de middag keken we naar de allerlaatste aflevering van Mik en dat was best spannend!  In de namiddag gingen we samen met het 2de leerjaar naar het park om te spelen en te voetballen. Er zijn maar een paar foto's van deze week maar volgende week staan er nog heel wat activiteiten op het programma en kunnen we om het schooljaar af te sluiten nog een leuk fotoboek maken.

 


 

 

13/6/2014

Deze week stond vooral in het teken van herhalen voor de proefwerkjes van volgende week.  We gingen ook bij meester Bart voor de laatste keer lezen om te zien welk AVI we behaald hebben.

Bij godsdienst werken we rond het thema water.  Stap voor stap vouwden we een papieren bootje dat we mooi versierden om in onze zee te zetten.  Hierbij aansluitend vertelde onze juf het verhaal van de ark van Noach.

Deze namiddag deden we hoekenwerk samen met L1B en K3.  In groepjes van 3 of 4 mochten we in de 3 klassen leuke opdrachtjes doen.  Op deze manier maakten de kleutertjes op een speelse manier kennis met het eerste leerjaar en konden ze al een kijkje nemen in hun klasje voor volgend schooljaar.  Zowel de kindjes van het eerste leerjaar als de kleutertjes vonden het een leuke namiddag.  De juffen waren zeer tevreden over het rustige verloop van de namiddag!

In het fotoboek vinden jullie een aantal leuke foto's.

 


 

 

6/6/2014

Deze week werkten we rond het thema water.  In groepjes hebben we vuil water gezuiverd.  In een omgekeerde plastic fles deden we eerst grote stenen, dan kleine steentjes en daarboven een laagje zand.  Het vieze, stinkende water uit een vijver werd daar dan opgegoten en kwam een heel stuk properder (niet drinkbaar!) onderaan uit de fles gelopen.  De foto's tijdens deze activiteit maakten we zelf.

Voor 2 andere proefjes hadden we ijsblokjes nodig.  We vulden 2 zakjes met water die we een nachtje in de diepvries lieten liggen.  Met deze ijsblokjes, een pot warm water en een lamp zagen we hoe een wolk wordt gemaakt en hoe het regent.  Deze proefjes waren wel moeilijk op foto vast te leggen.

Donderdag was er een theatervoorstelling van De Belleman.  We genoten hier echt van en dat kan je wel zien op de foto's.  Meester Theo en juf Laurie en 2 kindjes mochten mee op het podium om een dansje te doen.  Wij deden allemaal mee van in de zaal.

Vandaag werkten we nog hard aan ons cadeautje voor vaderdag en we pakten het helemaal zelf in.  Wat er in het pakje zit blijft een verrassing tot zondag!

 


 

 

23/5/2014

Deze week stond helemaal in het teken van Sam de verkeersslang.  We leerden over de fiets en probeerden zoveel mogelijk met de fiets,te voet of met de step naar school te komen.  Hiermee konden we een bolletje verdienen voor op onze klaskaarten, volle kaarten kleefden we dan op Sam de verkeersslang.  Zo konden we een beloning verdienen.  Op dinsdag mochten we tijdens de middag picknicken, op donderdag kregen we geen huiswerk en op vrijdag duurde de speeltijd van 10.15u 10 minuutjes langer.

Op woensdag verhuisden we voor een dagje naar een andere klas want ze kwamen een smartbord in onze klas hangen!  Donderdag probeerde onze juf het al even uit maar vandaag gingen we er echt mee aan de slag.  We keken naar een filmpje over het proper maken van afvalwater, we leerden over de thermometer en we keken naar Mik. In de namiddag trokken we met onze fiets naar het park waar we een aantal fietsvaardigheden oefenden.  Om deze verkeersweek leuk af te sluiten hielden we met heel de school een fietsbellenconcert!  Neem vlug een kijkje in het fotoboek.


 


 

 

18/5/2014

Op dinsdag gingen we op schoolreis naar Planckendael.  Eerst namen we de trein tot Mechelen en vandaar de pinguinbus tot Planckendael.  In de voormiddag gingen naar het voederen van de pinguins kijken.  Dat was leuk, we konden gewoon tussen hen lopen.  We mochten ze wel niet aanraken.  Voor de giraffen moesten we naar boven klimmen en bij de apen was er een mama met een kleintje.  Tussendoor konden we wat klimmen en klauteren.  Tijdens de middag picknickten we bij de grote speeltuin.  Daar mochten we dan natuurlijk ook nog in spelen.  We klauterden helemaal tot boven in de toren en gleden met de glijbaan naar beneden.  Sommige kinderen speelden in het zand en schommelden op de grote schommel.  Na de middag vertelde een gids ons heel wat over Kai-Mook en de andere Indische olifanten.  Dan bleef er nog een beetje tijd over om te spelen. En dan was het alweer tijd om naar huis te gaan.

Vrijdag maakten we tijdens de knutselles per 2 of alleen een tekening over ons bezoek aan Planckendael.  Sommige kinderen werkten met kleurpotlood, anderen met wasco of met verf.  De mooie resultaten hangen in de gang aan onze klas.  Je ziet er ook een paar op de foto's in het fotoboek.

 


 

 

11/5/2014

Deze week stond helemaal in het teken van ons circus-schoolfeest.  Op maandag gingen we een kijkje nemen bij de circustent, de vrachtwagens en de woonwagens.  Dinsdagvoormiddag gingen we voor de eerste keer ons dansje oefenen in de piste van de circustent.  Dat was wel spannend en al een beetje voor echt.  In de namiddag kregen we uitleg over het ontstaan van circus Picolini en het circusleven.  We kregen foto's te zien van de binnenkant van de woonwagens en we zagen een filmpje waarin de 2 zoontjes van Dennis hun acts lieten zien.  Normaal treden zij mee op tijdens de voorstelling maar zaterdag kan dat niet omdat één van hen zijn communie doet.

Op woensdagvoormiddag oefenden we voor de 2de keer in de piste en donderdag was het dan eindelijk zover : generale repetitie! Heel de school verzamelde in de tent en we kregen heel de show te zien.  De circusacts van Jasper en Dennis waren echt wel knap maar ook het optreden van Eefje met haar hondjes vonden we leuk.  Natuurlijk vonden we de dansjes en circusacts van de kinderen van onze school ook prachtig.  Het belooft zaterdag een spetterende show te worden. Kijk maar in het fotoboek.

Op vrijdag was er een rustdagje en maakten we ons kadootje voor moederdag af. 

Zaterdag verzamelden we tegen 12u in de klas om ons om te kleden en te schminken.  Met een beetje kriebels in de buik vertrokken we naar de tent (gelukkig was het gestopt met regenen) voor ons eerste optreden.  We deden het geweldig.  Om 16u traden we dan voor de 2de keer op en ook nu kregen we een geweldig applaus.  Het was fantastisch! 

 


 

 

4/4/2014

Na de vakantie vonden we in ons paasmandje in de klas 1 paaseitje!  De paashaas had de rest van de eitjes in onze klas verstopt.  We moesten goed zoeken om ze allemaal te vinden.

Bij taal vertelde de juf het verhaal "Schroeven in het donker".  Daan wil een kameralarm maken maar hij heeft hiervoor een schroef nodig.  Deze schroef vinden ze bij Tasja in de kelder.  Maar het licht is kapot zodat ze in het donker op zoek moeten naar de zaklamp.  Als ze de doos met schroeven gevonden hebben kan Daan zijn kameralarm afmaken en uittesten.  In het prentenboek gingen wij ook met de zaklamp op zoek naar voorwerpen in de kelder.  We ontdekten een tang, een zaag, een schroevendraaier, een boormachine.....

Met een schroevendraaier maakte onze juf de schroeven van een box los en konden we zien hoe deze er binnenin uitziet.

We maakten een leerwandeling en gingen op zoek naar verkeersborden in de buurt van de school.  Op een rustige plaats oefenden we hoe we oversteken aan een zebrapad.

Vol ongeduld telden we vrijdagvoormiddag de minuten af tot het tijd was om te gaan zwemmen.  We gingen met de bus naar het zwembad en genoten van het half uurtje in het water.  

We maakten ook ons kado voor moederdag maar in ons fotoboek vind je daar geen foto's over, anders is het geen verrassing hé.

Deze week leerden we over oppervlakte en omtrek.  We probeerden uit te zoeken of de wei van boer Sus groter of kleiner was dan de wei van boer Sam.  Hiervoor gebruikten we eerst postitblaadjes en daarna kroonkurken.  Bij de kroonkurken kwam heel wat telwerk zien!  Met een stukje touw probeerden mekaars hoofdomtrek te meten en dat was niet zo gemakkelijk.

Om deze korte week af te sluiten maakten we in groepjes met verkeersgeluiden een liedje. 

Natuurlijk oefenden we tussendoor voor het schoolfeest want dat komt nu echt wel dichterbij. 



 


 

 

6/4/2014

Deze week zitten er niet zoveel foto's in het fotoboek maar dat wil niet zeggen dat we niet veel gedaan hebben hoor!

Maandagnamiddag zijn we voor de 2de keer naar de bibliotheek geweest.  We brachten onze geleende boeken terug en kozen 2 nieuwe om mee naar school te nemen.

We oefenden deze week meerdere keren voor het schoolfeest, het resultaat kunnen jullie op zaterdag 10 mei komen bewonderen in een echte circustent!

Deze week werkten we onze 2de rekenboek af en begonnen we al in onze 3de en laatste.  Na de vakantie beginnen we met de brugoefening. Voor taal hebben we al 8 lees- en werkboekjes afgewerkt, lezen en schrijven gaan nu al heel vlot.

Op vrijdag was het opruimdag, we ruimden onze banken op.  Nadat we onze bokes hadden opgegeten zetten we ons paasmandje klaar voor de paashaas.  Hopelijk vergeet hij niet langs te komen tijdens de vakantie met lekkere chocolade eitjes.

In de namiddag gingen we stappen voor Broederlijk Delen. Met deze activiteit sloten we ons project " Oorlog en vrede" af.  Alle klassen maakten in deze projectweken een steen voor onze vredesmuur.  Het prachtige resultaat kunnen jullie zien hangen op de speelplaats.  Een kleine tentoonstelling toonde wat er verder in de klassen nog rond het project werd gedaan.  De eerste graad maakten een wandeling van ongeveer 3,5 km.  Er werd heel wat geld ingezameld. Na de wandeling kon je op de speelplaats, voor een kleine bijdrage ook voor Broederlijk Delen, nog terecht voor een kopje koffie.  Hiermee sloten we het 2de trimester mooi af en kunnen we nu genieten van 2 weekjes vakantie.


 


 

 

28/3/2014

In ons fotoboek van deze week kan je zien dat we met de meter aan de slag gingen.  In groepjes kregen we de opdracht een krijtlijn te meten en er daarna zelf ééntje te tekenen van 4 meter. 

Per 2 moesten we ook proberen om 2 keer exact dezelfde figuur te tekenen.  Sommige kindjes knipten de eerste figuur uit en gingen dan rond de uitgeknipte figuur, anderen gebruikten het raam om de eerste figuur te kopiëren.

We werkten ook met de litermaat en we ontdekten dat we met 1 liter ongeveer 5 kleine flesjes of bekers konden vullen en dat er in onze klasemmer 5 liter water kan.

De gezondheidskoffer gebruikten we tijdens de W.O-lessen.  Eerst bespraken we de actieve voedingsdriehoek en daarna maakten we er zelf één.  We speelden ook een reuzegroot spel met een vlekkendobbelsteen, leuke pionnen en vragen over gezonde voeding.

De toneeltjes en poppenkasten die we vorige week hadden geoefend speelden we nu voor mekaar.  We kennen het verhaal van "Een hoge berg en ....een diepe kuil nu echt wel als de beste!

In ons laatste leesboekje zijn er verschillende dialoogleesteksten.  Het is dan ook leuk om deze in kleine groepjes te lezen. Lezen gaat nu al heel goed en we doen het ook graag.

We maakten ook een steen voor de vredesmuur.  Deze muur wordt gebouwd met de stenen van alle klassen en wordt vrijdag opgehangen onder het rode afdak.  Samen met de voettocht en de koffiestop sluiting we hiermee het project "Oorlog en vrede" af.

 


 

 

23/3/2014

Deze week leerden we de eurocenten van 1 tot 20 kennen.  We bekeken ze goed met een vergrootglas en probeerden alleen maar door te voelen het juiste centje te vinden.  Dat was geen gemakkelijke opdracht hoor!

Met een bureaulamp ontdekten we dat schaduwen kunnen maken en dat hoe dichter het voorwerp bij de lichtbron komt hoe groter zijn schaduw wordt.  Buiten werkten we met de zon als lichtbron en tekenden we met krijt mekaars schaduw. Kijk maar in ons fotoboek.

Op donderdagnamiddag werkten we samen met de kindjes van L1B, L2A en L2B.  We werden in 4 groepjes verdeeld.  In elke klas speelden we het verhaal "Een diepe kuil en een grote berg" na.  Bij juf Tinne maakten we een schimmenspel, bij meester Theo speelden we poppenkast met vingerpopjes, bij juf Elke speelden we poppenkast met poppenkastpoppen en bij onze juf speelden we toneel. Volgende week kijken we naar mekaars voorstellingen. 

Vrijdag knutselden we ons paasmandje in mekaar zodat de paashaas daar onze paaseitjes kan inleggen.

 


 

 

14/3/2014

Na een weekje vakantie startten we maandagmorgen met het project "Oorlog en vrede".  We keken met heel de school naar beelden die hiermee te maken hadden.  We werken hier de volgende 4 weken rond verder.

In de namiddag vierden we de verjaardag van Karla, zij werd op 7 maart 7 jaar!

Dinsdagnamiddag keken we samen met L2A naar het verhaal "Een hoge berg en..... een diepe kuil. Dit verhaal gebruiken we binnen het project "Oorlog en vrede".  Volgende week gaan L1 en L2 hiermee verder aan de slag.

Op woensdag kreeg de leesstoel een plaatsje in onze klas.  Een aantal kindjes mochten hem al uitproberen zoals je kan zien in ons fotoboek. We kunnen nu immers al goed lezen en dan is het leuk om een stukje voor te lezen voor de rest van de klas.

In het nieuwe hoekenwerk konden we deze keer kiezen voor de computerhoek waar we bij een prent het juiste woord moeten maken, een luisterhoek waar we luisterden naar "Kikker is boos" en nadien zelf een kikker plooide en kleurde, een  W.O -hoek waar we een schijf maakten met de dagen van de week en 2 spelletjeshoeken.  In de ene speelden we het boodschappenspel en in de andere het vier snoetjes op een rij - spel.

 


 

 

3/3/2014

Maandag kregen we het volgende stukje van de schatkaart en een nieuwe opdracht van piraat Tijs.  We vonden al snel de 6 verschillen.

In de namiddag gingen we in de zaal Braziliaanse muziek maken met verschillende instrumenten.  We leerden een liedje met bijbehorende bewegingen en we maakten een stoet met onze instrumenten.

Op dinsdag was er deel 2 van het piratenhoekenwerk.  Na dit hoekenwerk konden we ons eigen prentenboek over piraat Tijs maken.  Iedereen maakten 1 blaadje uit ons prentenboek.  Het resultaat mag best gezien en gelezen worden.

Woensdag vonden we het 3de stukje van de schatkaart en kregen we de opdracht om 2 minuten te zwijgen.  Dit lukte ons en vol ongeduld telden we af naar vrijdag!

Op donderdag kregen we van de juf geld waarmee we in de hoedenwinkel een hoed mochten kopen.  Zo oefenden we gepast betalen maar leerde we ook dat je niet altijd gepast kan betalen en dat je dan geld terugkrijgt.

Eindelijk was het dan vrijdag! We mochten verkeed naar school komen en .......we kregen het laatste stukje van de schatkaart.  In dat laatste stukje zat een gaatje en we hadden al vlug door dat dat de plaats was waar we de schat zouden vinden.  De schatkaart leidde ons naar het park.  Vol spanning gingen we op zoek.  Na een tijdje zoeken vond Ilayda de schatkist.  Er hing een echt cijferslot aan en ook al probeerden we heel wat cijfercombinaties we kregen onze schatkist niet open!  Dan maar naar school om er met een kniptang het slot open te maken.  In de schatkist zat popcorn, lekker!  Terwijl wij naar een piratenfilm keken maakten onze juffen de popcorn klaar die we dan tijdens de film mochten opsmullen. 

Het was ook Elijah zijn verjaardag.  We zongen voor zijn 7de verjaardag!

In de namiddag trokken we dan de straat op met massa's confetti en leuke muziek.  Dat was een leuke afsluiter!  Kijk maar vlug in ons fotoboek.

 


 

 

21/2/2014

Maandag begon spannend want we vonden in onze klas een boodschap in een fles van piraat Tijs.  Er zou een schat verstop zijn in de buurt van de school.  Door opdrachten uit te voeren kunnen we stukjes van de schatkaart verdienen.  We hebben er al 1 gekregen nadat we een brief in geheimschrift konden ontcijferen.  Ook onze volgende opdracht (doolhof) hebben we tot een goed einde gebracht en we kijken vol spanning uit naar maandag want dan zouden we het 2de stuk in de klas moeten vinden en een volgende opdracht.  We houden jullie op de hoogte!

Sinds vorige week lezen we op maandag en donderdag met een leerling van het 4de of 5de leerjaar.  Deze leesmomenten zorgen ervoor dat ons leestempo steeds beter wordt.

Ons experiment met de boon in de doos is gelukt!  De boon is rond de hindernissen gegroeid om de weg naar het licht te volgen en kwam door het gaatje bovenaan de doos tevoorschijn.

We schreven zelf een brief naar huis en staken die in een rode brievenbus van de post.  Ondertussen zijn de meeste brieven op het juiste adres aangekomen.

Samen met L2A gingen we dinsdagnamiddag voor de eerste keer naar de bibliotheek.  We leenden elk 1 leesboekje en 1 prenten boek voor in de klas.  Over 6 weken moeten we onze geleende boeken terugbrengen en kunnen we weer nieuwe boeken uitlenen.

Donderdagnamiddag hadden we een speciaal hoekenwerk.  Samen met L1B deden we activiteiten rond piraten.  Er was een hoek waar we een piraten t-shirt maakten, er was een hoek waar we geheimschrift moesten ontcijferen, er was een hoek waar we per 2 een piratenpuzzel maakten en er was een hoek waar we 1 pagina van een prentenboek maakten.  Volgende week dinsdag wordt dit hoekenwerk nog vervolgd.

Vandaag knutselden we nog een gekke bril om een beetje in de carnavalsfeer te komen.  En de resultaten mochten gezien worden!

In ons fotoboek kan je dat zien.

 


 

 

14/2/2014

Deze week vertelden we over ons weekend op een speciale manier.  We belden mekaar op met de GSM en deden ons verhaal.  Dit had alles te maken met ons W.O thema waarin we leerden over hoe een telefoon en GSM werken.  We kunnen ook zelf een eenvoudige telefoon maken met 2 blikken en een touw.  En dat dat werkt mochten we uitproberen met de zelfgemaakte telefoon van Enya van het 2de leerjaar.

We zijn ook goed aan het oefenen voor de "move tegen pesten" en we kunnen het al goed hoor!

In de rekenles ging het over veraf en dichtbij.  Met de echte verrekijker die Fiene meebracht ervaarden we dat iets dat eerst veraf stond plots vlak voor onze neus kwam te staan.

In hoekenwerk maakten we de laatste aardappelmannetjes.  Myrthe en Karla namen die van hen al mee naar huis want hun mannetjes kregen al heel wat haar.  De anderen moeten nog wat geduld hebben en vooral niet vergeten hun mannetje regelmatig water te geven.

Ons experiment met de boon in de doos lijkt goed te lukken. In ons fotoboek kan je zien welke weg de boon volgt.  We verwachten dat ze tegen begin volgende week door het gaatje van de doos tevoorschijn zal komen. Duimen maar!

Vandaag was het Valentijn en daar paste het gedichtje " Zeven kusjes geef ik jou" helemaal bij.

Om de week af te sluiten vierden we de verjaardag van Ilayda, zij wordt morgen 7 jaar! 

 


 

 

7/2/2014

Maandag lukte het wel om te kijken naar Fiene haar tv-optreden.  We vonden het allemaal geweldig!

In W.O leren we over op welke manieren we iets aan mekaar kunnen vragen.  We kennen allemaal de telefoon, gsm en computer maar een fax was nieuw voor ons.  Aangezien we in onze school een fax hebben konden we deze eens in het echt gaan bekijken.

In hoekenwerk maakten we een aardappelmannetje, maakten we iets met KNEX,  speelden we een leesmemory of oefenden we + en - tot 10 en splitsen op de computer.

In godsdienst leerden we pater Damiaan kennen en versierden we het logo (vlinder) van de damiaanactie.

We dansten de hoki-poki en lieten met ons gezicht, met een gebaar of met een houding zien dat je ook zonder te praten iets kan vertellen.

Donderdag gingen we op bezoek in het postkantoor.  We kregen er een rondleiding achter de schermen.  's Nachts werken er 6 mensen om al de post te sorteren per postbode.  Wanneer de postbodes 's morgens aankomen nemen zij hun post mee naar hun werkplek om deze daar verder per straat en per nummer te sorteren.  Emirhan en Myrthe vonden hun adres terug.  Als alle post gesorteerd is dan vult de postbode zijn tassen en neemt zijn fiets of bromfiets om alles in de juiste brievenbussen te gaan steken.  De postbode kan je herkennen aan zijn uniform.  Grote postpakken neemt de postbode niet mee, die worden rondgebracht met een bestelwagen.  Toen we terug naar school gingen stak Despina een brief in de rode brievenbus en ......vandaag stak deze al in de brievenbus op school.  Juf Ann wist dat hij voor onze klas was omdat dat op de briefomslag stond.  Fiene las hem voor maar wat erin stond vertellen we niet, dat is nog een verrassing.

Deze namiddag schilderden we de dieren die we vorig week in klei hadden gemaakt. Onze juf had alleen maar rode, blauwe, gele, witte en zwarte verf.  Door kleuren te mengen kregen we gelukkig  ook nog oranje (geel en rood), groen (geel en blauw), paars (blauw en rood) en grijs (wit en zwart).  Het eindresultaat kan je in het fotoboek van volgende week zien.  

 


 

 

2/2/2014

Bij godsdienst speelden we een spel.  Om beurten rolden we met de dobbelsteen en deden we wat bovenaan kwam te liggen.  Je kon iemand een schoucerklopje, een aai over het hoofd, een knuffel, een arm, of een zoentje moeten geven of neuzen neuzen moeten doen.  Dit spel was de inleiding tot een les over melaatsheid.  

Op woensdag bracht Karla haar viool mee naar de klas. Zij speelde voor ons 4 liedjes.  Het was mooi en indrukwekkend hoe zij met haar met haar ene hand de strijkstok heen en weer bewoog en met haar andere hand de snaren bespeelden. We keken en luisterden aandachtig.  Omdat we het dan toch over muziekinstrumenten hadden speelden we het spel "dirigentje".

Tijdens de rekenles telden we met autootjes op de getallenas.  Afhankelijk van in welke richting de auto reed moesten we erbij of eraf doen.

Vorige week zaterdag traden Fiene, Nora en Despina  in het bolwerk op en Fiene werd geïntervieuwd door Ring Tv.  Spijtig dat we er in de klas niet konden naar kijken.  Maar volgende week brengt ze het mee op DVD en dan zal het wel lukken.  We zijn allemaal heel benieuwd!

Donderdag was het gedichtendag.  We werkten rond het gedicht "mama" van Frank Adam.  In dit gedicht gaat het over 2 dingen tegelijk doen.  Per 2 mochten we dat uitproberen en we merkten dat dit supermoeilijk is.  Het zorgde wel voor heel wat gelach en plezier.  Ook het uitbeelden van 2 dingen tegelijk was niet zo simpel.  Tot slot maakten we zelf een paar nieuwe versjes bij.  Eén ervan ging als volgt : oma doet de vaat terwijl ze op haar handen staat.

Om de week af te sluiten gingen we aan de slag met klei.  We maakten een dier dat voorkwam in het verhaal over de krokodil en de pauw.  Kijk maar in ons fotoboek.


 


 

 

24/1/2014

Deze week ondervonden we tijdens de W.O-lessen dat het niet zo makkelijk is om dingen die normaal vanzelf gaan uit te voeren wanneer we een bepaald deel van ons lichaam niet mogen gebruiken.  Zo probeerden we met 1 hand een knoop in een touw te leggen, geblinddoekt een tekening te maken, zonder onze knieën te plooien te voetballen en op 1 been 4 keer een parcours af te leggen.

In hoekwerk konden we kiezen voor de puzzelhoek, de stempelhoek, de computerhoek en de knutselhoek.  In de knutselhoek maakten we een klokje om in één van de volgende rekenlessen te gebruiken, in de stempelhoek maakten we mkm-woorden, in de puzzelhoek maakten we natuurlijk een puzzel en in de computerhoek oefenden we splitsen en + en - sommen.

Omdat meester Peter afwezig en er geen turnles was deden we in de klas bewegingsspelen.  We speelden eerst woordenestafetten en daarna deden we de krantendans.

Vandaag vierden we de verjaardag van Berat, hij wordt morgen 7 jaar!

Om de week af te sluiten speelden we dieren en hun bewegingen en geluiden na.  Dit vonden we allemaal heel plezant en grappig! Het was wel niet zo makkelijk om dit op foto vast te leggen.

 


 

 

17/1/2014

Omdat we in onze leeslessen rond sprookjes werkten keken we als tussendoortje tijdens onze toetsen naar Assepoester.  Dat was een leuke afwisseling na al dat harde werken.

In W.O leerden we dat we gezond moeten eten om goed te groeien en dat we goed voor ons lichaam moeten zorgen om niet ziek te worden.

Op donderdag mochten we experimenteren met circusmateriaal.  We probeerden de diabolo, de sjaaltjes, de bordjes en nog een paar andere materialen. 

Vandaag maakten we kennis met de kunstenaar Acrimboldo, deze maakte portretten met groenten en fruit.  Ook wij mochten dit  proberen met echt fruit en groenten.  Nadien maakten we dan een  portret met fruit en groenten die we uitknipten uit reclamefolders en er waren er best wel gekke bij!  Een paar zie je in ons fotoboek, anderen kan je in de gang komen bewonderen.

 


 

 

10/1/2014

Na een plezante vakantie vol met feesten zijn we er deze week opnieuw ingevlogen.  Met de bus leerden we erbij en eraf, of + en -.

Op onze kikkerkalender in de klas moesten we maandag alle kaartjes veranderen want niet alleen de dag, de datum en de maand waren veranderd ook het jaar.  2013 is voorbij en 2014 is begonnen! Onze beste wensen voor het nieuwe jaar!

Om de begrippen snel en traag te oefenen deden we een aantal opdrachten.  Een aantal kindjes mochten om ter snelst hun jas aandoen, anderen schreven om ter snelst hun naam op het bord en we namen het tegen de juf op om zo snel mogelijk een zin van het bord over te schrijven.  Jullie mogen zelf raden wie er het snelste kon schrijven!

Bij godsdienst proefden, ruikten, voelden en luisterden we maar we mochten onze ogen niet gebruiken.  Na de opdracht controleerden we met onze ogen of we het juist hadden. Buiten speelden we een balspel en tikkertje.  We speelden elk spel 2 keer maar de 2de keer mochten we bij het balspel maar 1 hand gebruiken en bij tikkertje maar 1 been.  Het 2 de spel verliep veel moeilijker.

Dinsdag en donderdag deden we hoekenwerk.  In de computerhoek oefenden we splitsen en sommen, in de spelletjeshoek speelden we het spel "lekker en gezond", in de W.O-hoek maakten we een snoer van pindanoten en rozijntjes voor de vogeltjes in de tuin en in de laatste hoek was het de bedoeling om, om de beurt, zo goed mogelijk te verwoorden wat er op de kaartjes stond.

In W.O ging het over "gezonde voeding" en leerden we dat we per dag 7 bekers (1,5 liter) water en 4 bekers melk moeten drinken en 2 stukken fruit en 3 lepels groenten moeten eten.

Deze namiddag deden we allerlei activiteiten rond het thema "winter".  We maakten een sneeuwman van woorden, we beelden  "Brr wat een kou!" uit, we gingen skiën en we maakten een ritme met de woorden slee, koud, winter en sneeuwman.

Heel wat foto's vind je in het fotoboek van deze week.

 


 

 

20/12/2013

Deze week oefenden we onze nieuwjaarsbrief een paar keer zodat we hem op 1 januari 2014 goed kunnen voorlezen.

In hoekenwerk leerden we een nieuw spelletje, triominos.  We speelden in de winkel met de nieuwe kassa die we van de Sint kregen. We maakten en schreven woordjes met de letters die we al kennen en op de computer oefenden we op computermeester.be. 

Vandaag vierden we de verjaardag van Emirhan, hij werd 8 jaar!

In de loop van de week kwamen er onder onze kerstboom heel wat pakjes te liggen.  Vandaag deden we een spelletje op muziek om onze pakjes te verdelen.

Tot slot vierden we nog een kerstfeestje met lekkere chips en drank en in de namiddag keken we samen met L1B en L2 naar een kerstfilm.

Nu gaan we er 14 dagen tussenuit.   Fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar.  Tot in 2014!

De foto's vind je in het fotoboek.

 


 

 

14/12/2013

Toen we maandagmorgen in onze klas binnenkwamen stond de kerstboom.  Onze juf had er de lichtjes al ingehangen en wij hebben hem dan verder versierd.

Na een weekendje drogen mochten we onze knikkerdoolhof testen.  Bij de meeste kindjes lukte het prima.  Sommigen merkten echter op dat de knikker vast kwam te zitten omdat ze te weinig plaats tussen de potloodjes hadden gelaten.  Bij anderen kwamen de potloodjes los omdat ze niet goed vastgelijmd zaten.

We speelden het adventspel en de winnaars mochten het grote pak opendoen.  Daarin zat de kerststal die nog ontbrak voor onder onze kerstboom.

Er liggen ook al een paar pakjes onder de kerstboom voor ons kerstfeestje volgende week vrijdag.

We schreven deze week ook onze nieuwjaarsbrieven.  Ze zijn ondertussen klaar en zitten in een mooie omslag om volgende week mee naar huis te nemen.  Nu alleen nog wat oefenen in het lezen zodat we hem op 1 januari 2014 vlot kunnen voorlezen.

Dinsdag- en donderdagnamiddag hebben we samen met de kinderen van L4 geknutseld voor de kerstmarkt van vrijdag.  We maakten setjes van kerstbomen in rubber, schattige engeltjes en mooie kerstballen. Tijdens het knutselen vergat onze juf foto's te maken maar het eindresultaat kunnen jullie wel op foto bewonderen!

Vrijdagnamiddag mochten we spelen en met de strijkparels een kerstbal of kerstster maken. 


 


 

 

6/12/2013

Maandag begonnen we met een bezinningsmoment rond de advent.  Terwijl Fiene een gebedje voorlas staken we het eerste kaarsje op de adventskrans aan.

In het weekend was opruimpiet een kijkje komen nemen in onze klas en vooral in onze banken.  In elke bank stak een leuk kaartje met een gepast tekstje op (bank prima in orde, bank bijna in orde en rommelige bank).

We schreven de woordjes die we vorige week op de computer gemaakt hadden en staken dit blaadje mee in onze schoen voor de Sint.

In onze klas was er een tentoonstelling van alle soorten schoenen.  We leerden de delen van de schoen benoemen en zochten naar hoe we de schoenen in groepjes konden verdelen.  We testen de schoenen ook uit op hoe goed ze konden glijden.  De schoenen met een gladde zool wonnen het van de schoenen met ribbeltjes op de zool.  Zwarte Piet trekt dus best geen gladde schoenen aan om op het dak te lopen!

Tijdens het laatste hoekenwerk werden de laatste stukjes van de puzzel gekleurd en konden we hem in mekaar puzzelen.  We zagen een toch wel speciaal resultaat.

Eindelijk was het dan zover! Op woensdag stonden we de Sint en Zwarte Piet op te wachten.  Ze kwamen aan met een mobilhome! We zongen met heel de school "Zien ginds komt de stoomboot" en " Zie ginds komt de mobilhome". Toen we terug in de klas kwamen lag deze vol met pepernoten en stond er bij onze schoen een potje met letterkoekjes en 2 mandarijnen.

Tijdens het bezoek in de klas zeiden we ons gedichtje op en deden samen met Zwarte Piet de pietendans.  We kregen een zak vol met puzzels, spelletjes, lego, ballen en springtouwen. 

Donderdag vierden we de verjaardag van Sümeyra.  Zij werd 7 jaar! Om de dag af te sluiten mochten we spelen met het speelgoed dat we van de Sint hadden gekregen.

Vandaag werkten we met de balans en proefden we dingen die zoet, zuur, zout of bitter waren.  Met een wattenstaafje hebben  we onderzocht op welk deel van de tong we suiker het beste proeven en Mohamed wist dat dit vooraan op onze tong is.  We bekeken mekaars tong en zagen allemaal kleine bobbeltjes die ervoor zorgen dat we verschillende smaken kunnen proeven.  Bij het proeven van een stukje citroen werden er nogal gekke gezichten getrokken.

Deze namiddag maakten we met een deksel van een schoendoos, korte potloodjes en lijm ons eigen speelgoed.  Volgende week testen we of we een leuke knikkerdoolhof hebben gemaakt.

In ons fotoboek van deze week staan een heleboel foto's.

 


 

 

29/11/2013

Het was een spannende week!  Op maandag kregen we een mail van de computerpiet van Sinterklaas.  Hierin vertelden ze dat ze op woensdag 4 december naar onze school komen en dat ze een zak vol met pakjes hebben voor onze klas.

Het hoekenwerk had allemaal te maken met Sinterklaas.  Op de computer speelden we een sint-memory, een pakjesspel, een cijferspel en een zoek de verschillen spel.  We maakten van een beschuit een eetbare zwarte piet die we dan ook lekker mochten opsmullen.  We zochten samen met zwarte piet naar rijmwoorden en we kleurden 1 stukje van een sinterklaaspuzzel.  Volgende week puzzelen we de stukjes in mekaar en zullen we zien welk kunstwerk we samen hebben gemaakt.

Terwijl we woensdag naar het verhaal van de verwisselde zak luisterden werd er hard op onze deur geklopt.  Nadat we van de schrik bekomen waren gingen we kijken. We zagen niemand maar voor de deur stond er een kistje met daarin een briefje en chocoladecenten.  Het was de snoeppiet die dit voor onze deur had achtergelaten maar hijzelf was in geen velden of wegen te bekennen.

Donderdagvoormiddag kregen we te horen dat Sinterklaas een groot probleem had, al zijn pieten waren ziek en hij was op zoek naar hulppieten.  We gingensamen met de kindjes van juf Tinne aan de slag en oefenden het schoorsteengooien, het daklopen, het koprollen, het zaklopen en het pakjesdragen.  Volgens onze juffen zijn we nu goed voorbereid om hulppiet te kunnen zijn.  Na het pietenparcour leerden we ook nog een gedichtje en een dansje.  Dit zullen we woensdag aan de Sint en zijn zwarte pieten laten zien.

Deze morgen stonden onze banken en stoelen schots en scheef en lagen er letterkoekjes op onze bank.  Op het bord stond een boodschap van de leespiet!

Gisteren en vandaag keken we samen met de klas van juf Tinne naar Dag Sinterklaasje en we leerden hoe de attributen van de Sint genoemd worden en waarom zwarte piet zwart is.  Op deze manier sloten we deze spannende week leuk af! 

Kijk snel in ons fotoboek voor de foto's van deze week.

 


 

 

22/11/2013

Op maandag kwam juf Shana naar onze klas.  Zij was voor 1 weekje onze juf.  Ze bracht kraai mee en die maakte kennis met ons allemaal.

Op ons verhoog was er een pizzeria waar we in groepjes van 3 of 4 in mochten spelen.

Tijdens het hoekenwerk was de pizzeria ook een hoekje, er was ook een computerhoek, een rekenhoek en een taalhoek.

Op zaterdag kwam Sinterklaas met zijn boot aan in Vilvoorde.  Wij leerden dat er verschillende soorten boten zijn en we kregen de opdracht om per 2 een boot te maken die bleef drijven op het water.  We mochten ook met verschillende voorwerpen uittesten of ze dreven of zonken.  

In het paardenspel leerden we alles over het paard.  Zo weten we nu dat een paard graag appels eet en dat een babypaard een veulen is.

We leerden het woordje zeep en maakten zelf een stukje zeep met zeepvlokken en een lekker geurtje.

Vandaag werden we even kunstenaars en maakten we naar het voorbeeld van Keith Harring ons eigen kunstwerk met stift, potlood, gekleurd papier, wasco of met verf.  Er waren prachtige werkjes bij.

Tot slot had juf Shana nog een verrassing voor ons.  We kregen letterkoekjes waarmee we eerst probeerden woordjes te maken en die we daarna lekker mochten opsmullen.  Het was een fijne week!  De foto's spreken voor zich.

 


 

 

16/11/2013

Deze week werkten we in het thema van "feest van de koning".  Op dinsdag leerden we een koninklijke dans met juf Shana en maakten we een postzegel van onszelf. 

Omdat één van de maandafspraken "orde in de bank is" komt onze juf af en toe eens in onze banken kijken.  Wanneer deze netjes is krijgen we een lachend gezichtje op onze bank.

Woensdag zijn we begonnen met aftellen naar 6 december en we moeten nog heel wat geduld hebben voor het zover is.  Gelukkig is het nog maar 3 keer slapen en dan komt de Sint met zijn stoomboot toch al aan in Vilvoorde.

Donderdag leerden we het woordje ijs en maakten we op het bord een reuzegroot ijsje!

En vrijdag was het dan eindelijk zover, 15 november, feest van de koning en .............frietjes maken en vooral opeten! In 4 groepjes gingen we aan de slag.  In de klas van juf Dorien maakten we vlaggetjes om de gang te versieren, bij juf Sarah knutselden we frietbakjes met frietjes in, bij juf Shana gingen we puzzelen en in de refter maakten we met juf Tinne en onze juf frietjes.  De juffen schilden de aardappelen en sneden ze in plakjes en wij mochten er dan frietjes van snijden.  Dan gingen de frietjes in de frietketel en daarna.....................mochten we ze opeten met wat zout en mayonaise of ketchup.  Superlekker!

Neem voor de foto's ook een kijkje bij L1B, L2A en L2B.

 


 

 

8/11/2013

Na een weekje vakantie begonnen we goed uitgerust aan een nieuwe week.  Maandagvoormiddag brachten we een bezoek aan het kerkhof.  Het kerkhof stond vol met bloemen omdat het op 1 november Allerheiligen was.

In de namiddag vierden we de verjaardag van Zarah.  Zij werd in de herfstvakantie 7 jaar!

In W.O leerden we over hoe we ons aanpassen aan de herfst.  2 kindjes mochten zich verkleden, de ene met kleding die we in de herfst dragen en de andere met kleding die we in de zomer dragen.

We kleurden vingerpopjes van dieren uit het bos (eekhoorn, egel, vos, uil, hert) en oefenden dan per 2 een kort toneeltje met onze vingerpopjes.  In de kamishibai speelden we het dan voor de andere kindjes van de klas.

Op donderdag moest onze juf zelf naar school en kwam juf Ann bij ons in de klas.

Vandaag vierden we de verjaardag van Myrthe, zij werd gisteren 7 jaar! Om de week af te sluiten speelden we een soort van toneel achter een doek met een lamp (schimmenspel).  Het was niet altijd makkelijk om te raden wat er werd gedaan omdat we alleen maar een zwarte schaduw konden zien.

Neem maar een kijkje in ons nieuwe fotoboek.

 


 

 

25/10/2013

Op maandag hadden we hulp in de klas van juf Shana, zij komt na de vakantie lesgeven.  Ze hielp ons bij het schilderen van de eierdoosjes terwijl de juf hielp met het maken van onze tangramkat.  Tussendoor speelden we op de laptop de herfst- en heksenmemory.

We leerden over fruit en proefden het verschil tussen sappig (peer, pruim, appel) en droog (kastanje en okkernoot) fruit.

Karla bracht een dvd mee over Peter en de wolf waar we vol spanning naar keken en vooral luisterden, we herkenden heel wat van het toneel van vorige week.

Op woensdag waren onze eierdoosjes droog en konden we ze verder omtoveren tot griezelige vleermuizen. Tijdens het wachten voor het oudercontact konden onze mama's en papa's ze in de gang bewonderen.

Donderdag was het dan eindelijk zover, we gingen broodbakken in het MOT.  Jan leerden ons er alles over.  De vele foto's spreken voor zich.  Terwijl ons deeg moest rusten en rijzen mochten we even ontspannen in de speeltuin.  Nadat ons deeg voldoende gerezen was maakten we er kleine ronde broodjes van die we naar het bakhuis brachten om daar nog wat verder te rijzen.  Ondertussen mochten we een kijkje in de molen nemen en zagen we hoe het waterrad ervoor zorgde dat de molen ging draaien en van het graan bloem maakte.  Dan was het eindelijk tijd om onze broodjes in de oven te steken om ze te bakken.  Na een kwartierje waren ze klaar.  We mochten een stukje proeven en vonden het superlekker.  In een zakje kregen we ieder 2 broodjes mee voor thuis.  Op de terugweg geurde heel de bus naar onze lekkere versgebakken broodjes.

Vandaag maakten we verkleed als heksen of andere griezelige figuren lekkere spinnensoep en appelmoes.  De appelmoes namen we mee naar huis om daar lekker op te smullen.  Van de spinnensoep smulden we deze middag in de klas, vooral de spinnen vielen erg in de smaak!

Nu gaan we een weekje met vakantie, geniet ervan! 

 


 

 

18/10/2013

We begonnen de week met het vieren van de verjaardag van Clara, zij werd 6 jaar!

De getallenlijn en blokkenkaarten gaan nu al tot 10, niet mis hé. Met het kegelspel leerden we splitsen tot 8.

We evalueerden onze activiteit "spinnenweb nagelen".  Iedereen was het erover eens dat dit een leuke activiteit was!

Gelukkig regende het niet op dinsdagnamiddag en gingen we samen met L1B naar het park.  We kregen een brief van kabouter Wijsneus. Die vroeg ons om niet teveel lawaai te maken om de dieren en kabouters niet te laten verschieten, geen paddestoelen plat te trappen, geen takken af te breken en geen afval achter te laten.  Van de andere kabouters kregen we opdrachtjes. Met een spiegeltje keken we naar de onderkant van paddestoelen, met een lepel gingen we opzoek naar kriebelbeestjes en bestudeerden ze met een vergrootglas en met een blad en wasco maakten we afdrukken van de schors van de bomen.  Om af te ronde was er nog een klein loopkwisje met vragen over de herfst.  Daarna bleef er nog wat tijd over om te gaan spelen.  Veel te snel was het weer tijd om terug naar school te gaan.

Op donderdag was er in de voormiddag toets van rekenen en in de namiddag mochten we naar het toneel "Peter en de wolf".

Vandaag vertelde de juf tijdens godsdienst het verhaal "Van wie is de wereld?". Bij een groepswerk maakte ieder groepje een tekening over een andere leefwereld.  Zo was er de leefwereld van de leeuwen, de beren, de haaien en de mens.

Het materiaal dat we meebrachten uit het park gebruikten we in W.O.  We zochten het blad, de vrucht en de bolster van de tamme- en wilde kastanjeboom en van de eik.

De foto's van deze week staan in ons fotoboek.

 


 

 

11/10/2013

We bouwden onze klas in het klein en maakten er dan een plattegrond van.  De juf gaf opdrachten op de plattegrond.  We moesten bijvoorbeeld onze bank kleuren, het bureau van de juf......

Bij ons liedje "De spin Wiedewin" tekenden we een spinnenweb met daarin Wiedewin en een paar mugjes en vliegjes.

We kennen al de getallen en blokkenkaarten tot 8. We leerden ook getallen splitsen in 2 groepjes (niet gemakkelijk hoor).

Op woensdag ging tutti frutti terug van start.  We kregen een lekker stukje meloen.

In de schrijfles schreven we de ee van teen en woordjes zoals reep. De juf was best trots op onze mooi geschreven letters en woordjes.

Fiene las een stukje voor uit haar Mega Mindy boek en ook de juf las een schattig verhaaltje voor over Spin en muis.

In de rekenles leerden we eerlijk verdelen, eerst in 2 (de helft) en daarna in 4 (een kwart).

In hoekenwerk was er de vaste computerhoek, een luisterhoek met tekenopdracht, een W.O-hoek met plattegrondspel en een taalhoek.

Voor de godsdienstles mochten we ons geboortekaartje meebrengen.  De juf vertelde wat er allemaal opstond. Het nieuwe thema gaat over geboorte en groei.

Als afsluiter deze week gingen we aan de slag met hamer en nageltjes.  Op een houten plankje maakten we een web.  Er werd wat afgeklopt in onze klas, heel soms ook op een vinger maar zonder veel erg.  Benieuwd naar de resultaten neem dan vlug een kijkje in het fotoboek.

 


 

 

4/10/2013

We begonnen onze week met het vieren van de verjaardag van Mohamed-Rida, hij werd 6 jaar op 28 september.

Na een maand was het ook de hoogste tijd om eens van plaatst te veranderen.  Een goed moment om onze banken eens op te ruimen!

Dinsdagnamiddag gingen we naar het park.  We gingen op zoek naar spinnen in hun web en vonden er een heleboel.  We zagen een spin een vliegje dat in haar net gevlogen was helemaal in spinnendraad inpakken en dat ging supersnel.  Met wol maakten we ons eigen spinnenweb en we zongen het liedje van "De spin Wiedewin".  Daarna was het tijd om te spelen in de speeltuin.  Dat was superleuk.

Donderdag mochten we nog eens spelen met speelgoed uit de kleuterklas.  We speelden met een poppenhuis, een garage, een boerderij, de blokken en een kasteel.  

We bouwden met blokken onze klas in het klein na.

Omdat het op 4 oktober werelddierendag is mochten onze huisdieren op bezoek komen in de klas.  Op donderdag bracht Emirhan zijn muisje mee en Karla haar schildpad.  Fiene en Fatine brachten op vrijdag hun konijntjes mee naar school.  In de  namiddag deden we samen met L1B, L2A en L2B activiteiten rond dieren.  We speelden levende dierenmemory, diertje mag ik overvaren, we beelden een dierenverhaal uit en we zochten naar wat als...dieren konden spreken.  Wil je graag wat beeldmateriaal neem dan een kijkje in het fotoboek.


 


 

 

 

27/9/2013

Deze week mochten we brandweer spelen.  We zochten naar de korste weg om het vuur te blussen en ontdekten dat een rechte weg korter is dan een weg met vele bochten.

Op de speelplaats oefenden we de getallenlijn van 0 tot 6 en omgekeerd en schreven we de letters en cijfers die we al kennen.

Tijdens hoekenwerk mochten we spelen in de winkel, rekenspelletjes spelen op bingel, raamversiering voor de herfst stempelen of een kleuropdracht over afval maken.

We speelden een kringspel waarin iemand de gekke clown was die de anderen in de kring moesten nadoen, wie in het midden stond probeerde de gekke clown eruit te halen. Per 2 speelden we nadien nog "spiegelbeeld".  Om beurten mocht iemand in de spiegel kijken en gebaren maken, het spiegelbeeld probeerde deze gebaren zo goed mogelijk na te doen.

We vierden vandaag ook 2 jarigen in onze klas.  Lies en Mohamed werden allebei 6 jaar!  We zongen voor hen en ze mochten de kaarsjes op de taart uitblazen.

Maar het spannendste moment van de week was ongetwijfeld het proefje met de kruisspin.  Eerst keken we naar een paar filmpjes op beeldbank.nl en daarna probeerden we een proefje uit in de klas.  Spijtig dat ik geen foto's heb kunnen maken van de gezichten van de kindjes want ze spraken boekdelen.  Toen de spin op de grond terecht kwam in plaats van in de plant werd er heel wat afgegild in de klas.  Ook al lukte het proefje niet volledig we zagen toch hoe de spin in een mum van tijd een lange spinnendraad maakte.  Volgende week wordt dit vervolgd. 

Leuke foto's kan je bekijken in het fotoboek. Hopelijk staan ze deze keer in de juiste volgorde!


 


 

 

21/9/2013

Het was weer een drukke week in onze klas.  We leerden het woordje sok lezen en de s schrijven.  Eerst oefenden we aan het bord en Despina en Berat schreven de mooiste s ! We kregen ook een klikklakboekje om onze letters mee te oefenen en woordjes mee te maken.

De getalbeelden (blokkenkaartjes) en de cijfers tot 6 kennen we nu ook. Per 2 of 3 probeerden we de cijfers na te maken, dat was echt niet zo gemakkelijk.

Tijdens de godsdienstles speelden we het verhaal van Jezus en Zacheus na en dat was leuk!

Onze hapvis en onze maantekening werden ook afgemaakt en hangen nog eventjes in de gang.  Volgende week krijgen we ze mee naar huis en kunnen we met onze vis thuis verder spelen.

Op vrijdag was het eindelijk zover, dan mochten we onze fiets, step of rolschaatsen meebrengen.  Met ons fluojasje en onze lichtjes stapten we eerst naar het plein aan het Bolwerk voor een leuke show.  In de namiddag mochten we op school in groepjes een parcour fietsen, steppen of rolschaatsen.  We maakten ook nog mooie krijttekeningen van de octopus.

In ons fotoboek vinden jullie heel veel leuke foto's!

 


 

 

15/9/2013

 

Op dinsdag is juf Nini met haar dochtertje Lieze op bezoek geweest.  Lieze is een superschattige baby! We kregen allemaal een zakje met snoepjes (lekker) en natuurlijk kreeg Lieze ook van ons een geschenkje.  We maakten een uilenmobiel.

Toen we de schrijfletter r leerden schrijven, mochten we in groepjes deze letter oefenen met onze vinger en verf.

In W.O sorteerden we speelgoed.  Het zachte, kleurrijke speelgoed was voor de baby, de houten inlegpuzzel en de doos met vormpjes hoorden bij de peuter, hamertje tik, prikken en een puzzel van 60 stukjes zijn leuk voor een kleuter en tot slot waren  pim, pam, pet, lettersoep, lego en een puzzel van 140 stukjes speelgoed voor een lagere schoolkind.

We zetten ook allemaal onze handtekening bij onze klasafspraakjes.

Het eerste hoekenwerk ging van start.  Er was een KNEX-hoek, een puzzelhoek, een leeshoek en een spelletjeshoek.

Op vrijdagnamiddag hebben we geknutseld.  We maakten een tovertekening over het woordje maan en een hapvis.  Het eindresultaat van zowel de tovertekening als de hapvis is voor volgende week.  We houden de spanning er nog een beetje in!

Benieuwd? Neem dan een kijkje in het fotoboek

 


6/9/2013

De eerste week in het eerste leerjaar zit er al op.  Aan de hand van de foto's in het fotoboek kunnen jullie zien wat we al allemaal gedaan hebben. 

Van de eerste schooldag heb ik spijtig genoeg geen beeldmateriaal omdat ons fototoestel dacht dat het nog vakantie was en weigerde te werken.

In onze klas zijn er 3 nieuwe kindjes, 2 meisjes en 1 jongen, Fatine, Gabriëlle en Mohamed-Rida.  We hopen dat ze zich snel thuisvoelen in de klas en op school.

We knutselden een bijtje voor het takenbord, een kaarsje voor de verjaardagstaart en de juf maakte snoepjes voor op onze deur. 

We leerden al drie woordjes, ik, maan en roos.  De m leerden we ook schrijven en sommige kindjes oefenden zelfs op de speelplaats (zie foto's). 

Tijdens het kennismakingsspel trokken we van mekaar een foto om in ons W.O boekje te plakken.

Tussen al het werken door was er ook tijd om te bewegen, in de klas de liedjes "Steek je vinger in de lucht" en "Hoofd, schouders, knie en teen en op de speelplaats deden we bewegingsspelletjes met onze boekentas ( spijtig genoeg zijn daar geen foto's van).

Vandaag keken we voor de eerste keer naar "Ik, Mik, Loreland" en maakten we kennis met Karbonkel (toch wel beetje griezelig). 

Deze namiddag was het plan "gaan spelen in het park" maar het weer besliste er anders over.  We waren nog maar net in het park aangekomen of het begon heel hard te regenen.  Gelukkig konden we even schuilen in de garage van een vriendelijke buurman! Terug op school keken we dan maar naar een extra aflevering van Mik en tekenden we met stoepkrijt op de speelplaats. 

Zoals jullie kunnen lezen en zien was het best wel een drukke week.  We hebben allemaal al hard gewerkt en heel goed ons best gedaan.  Op deze manier wordt het vast en zeker een geweldig schooljaar!